Op dit moment beleven we een hittegolf die al verschillende dagen aanhoudt. Ook voor zaterdag worden warme temperaturen voorspeld. Het Nationaal Crisiscentrum kondigde de alarmfase af tot en met zondag. Het lokaal bestuur analyseerde verschillende weermodellen en bekeek welke impact eventuele maatregelen zouden geven, maar moet vaststellen dat het onverantwoord is om de Paardenmarkt veilig te laten plaatsvinden. Verschillende deelnemers beslisten op zich al om niet aanwezig te zijn met hun dieren komende zaterdag. Nu hakt het lokaal bestuur nu ook zelf de knoop door.
Traditie positief verderzetten
"Tegelijk willen we met deze beslissing ook de toekomst van de Paardenmarkt bestendigen. Door nu verstandig en zorgzaam te handelen, zorgen we ervoor dat dit waardevolle Torhoutse evenement ook in de komende jaren kan blijven bestaan en groeien", geeft schepen van Landbouw Hans Blomme mee. "Alle voorbereidingen in inspanningen van de deelnemers ten spijt, hopen we op begrip voor deze beslissing."
"De Paardenmarkt is een mooi evenement, een traditie voor Torhout die we niet verloren willen laten gaan. Helaas zijn de voorspellingen voor zaterdag zo dat afgelasten de enige juiste oplossing is." aldus Lieselotte Denolf, waarnemend burgemeester.